Baday Tanzania! - Reisverslag uit Roosendaal, Nederland van Vera & Shirley - WaarBenJij.nu Baday Tanzania! - Reisverslag uit Roosendaal, Nederland van Vera & Shirley - WaarBenJij.nu

Baday Tanzania!

Door: Vera en Shirley

Blijf op de hoogte en volg Vera & Shirley

07 November 2013 | Nederland, Roosendaal

Hallo Allemaal!

Inmiddels zijn we weer veilig thuis na twee fantastische maanden in Tanzania! Mar eerst hebben we nog paar geweldige dagen gehad op Zanzibar.

De specerijentoer was erg leuk! De man, die zichzelf mister spice noemde, deed het erg leuk! Bij elke plant vertelde hij een verhaal waarbij wij moesten raden wat het was. We voelden ons erg dom want we herkenden de cacaoboom niet eens! We hebben erg kunnen lachen en later op de foto’s wisten we gelukkig nog wel welke planten het waren!
Na de spicetour zijn we doorgereden naar Stonetown. Hier hebben we eerste de slavenmarkt bezocht. Hier hadden we een beetje een vreemde gids. Gelukkig duurde het niet zo lang en waren we snel van hem af. Met onze driver hebben we nog door Stonetown zelf gelopen. Eerst over de vis- en vleesmarkt. Wat een smerige bende was dat! Overal lagen vissen en stukken vlees, de stank was enorm en overal vlogen er vliegen. We waren blij dat het maar klein was en dat we er snel weg konden. Na deze vieze markt kwamen we in straatjes waar ze leuke souvenirwinkeltjes hadden en konden we lekker shoppen! Nadat we ergens wat gedronken hadden, wat gebouwen hadden bekeken en nog wat hadden geshopt zijn we met de driver weer naar Bellevue gegaan. Het was erg warm in Stonetown (ondanks de tropische regenbui) dus terug in ons huisje hebben we gelijk een koude douche genomen!

Op zaterdag zijn we bij Blue Lagoon gaan snorkelen. We werden hier heen gebracht met de taxi en vanaf het strand moesten we met een bootje naar de plek waar we konden snorkelen. We waren er al vroeg maar de bootjes waren al bezet, na een drie kwartier te hebben gewacht was er gelukkig een bootje en konden we gaan snorkelen! Het water is echt zo mooi, super blauw en helder! Toen we eenmaal in het water lagen, zwommen de vissen om ons heen en kwamen erg dichtbij! Een aantal mensen hadden brood bij wat ze de vissen aan het voeren waren. Het koraal was ook erg mooi. Helaas was de stroming erg sterk en moesten we na ongeveer een uurtje weer met het bootje terug. We waren wel erg moe van het tegen de stroming in zwemmen.

Terug op het strand zijn we lekker gaan lunchen bij een strandtentje. Wat was het hier lekker! We nemen gewoon een van die koks van Zanzibar mee naar huis, eentje kunnen ze er vast wel missen! Het is zo raar idee, dat we nu hier op het strand liggen en maandagavond alweer thuis op de bank zitten. Maar we hebben er toch ook wel weer zin in!

Voordat we zondag naar Dar es Salaam zijn gevaren hebben we eerst nog even over het prachtige strand gelopen en gezocht naar schelpen die ze hier heel veel hebben! We moeten wel erg goed opletten dat er geen beesten meer in zitten! Shirley had iets van 10 schelpen in haar broekzak gedaan en later kwamen we er achter dat er in de meeste nog een beest zat, iel!

Om half 2 zijn we met de taxi richting de boot gaan rijden. Nadat we gepind hadden kwamen we aan bij de haven waar het echt ongelooflijk druk was. Overal waren er mensen en auto’s blokkeerden de weg. We zijn Uitgestapt en hebben de rest gelopen. Uiteindelijk kwamen we aan bij het kantoortje van de boot. Omdat we de tickets al geboekt hadden (dachten we) hoefden we alleen maar te betalen en konden we zo de boot op. Maar het vrouwtje van zei doodleuk, nee jullie hebben niet gereserveerd en jullie kunnen niet mee want de boot is vol. Wij gelijk: ‘Ja maar wij MOETEN mee, ons vliegtuig gaat morgenvroeg terug naar Nederland!’ Na veel gestress door ons, geregel van die vrouw en dat we 20.000 shilling per persoon meer kwijt waren konden we toch ineens mee op de boot. Wij waren allang blij dat we mee konden dat het extra geld dat we kwijt waren echt niks kon schelen. We dachten dat het wel lekker was om buiten op de boot te zitten. Een half uur later dachten we hier wel anders over, we waaiden bijna van de boot af! Zo hard was de wind! Gelukkig zijn we veilig aangekomen op het vaste land. Hier stond de taxichauffeur ons al op te wachten.

We waren blij dat we het hotel geboekt hadden. We hebben ons even kunnen opfrissen, eten, internetten en rusten. We werden om half 2 door de taxi naar het vliegveld gebracht waar we onze koffers hebben ingecheckt wat allemaal heel soepel verliep en nog eventjes in de winkeltjes gekeken. Nu hebben we wel zin om thuis te zijn want we hebben echt geen zin in die hele terug reis.
Gelukkig gingen de vlucht van Dar es Salaam naar Istanbul, het overstappen op Istanbul en de vlucht naar Brussel erg snel. Helaas duurde het wachten op de koffers nog best lang, maar gelukkig zijn deze ook goed aangekomen op Brussel! Toen we met onze koffers hadden liepen we naar de ontvangsthal waar we werden ‘aangevallen’ door familie en vrienden. Wat een geweldig welkom terug hebben we gehad met geweldig leuke spandoeken!

Het voelt zo raar om weer terug in Nederland te zijn maar ook weer zo normaal. We denken bijna heel de tijd nog aan de kindjes. Volgend jaar willen we ook zeker terug. Niet voor twee maanden maar voor twee of drie weken. We hebben het zo ontzettend leuk gehad en niks geen vervelende dingen meegemaakt. We zijn van (bijna) alles in Tanzania gaan houden! We vonden het erg leuk om jullie op de hoogte te houden van onze verhalen en hopen dat jullie het ook leuk gevonden hebben! We willen nogmaals iedereen bedanken voor alle steun, mailtjes, berichtjes en telefoontjes die we hebben gekregen, asante sana!

• 07 November 2013 - 11:07

Linda:

Lieve lieve meiden wat hebben we van jullie verhalen genoten
    Wat is dit een ervaring voor jullie geweest
    We zijn blij dat jullie weer terug zijn in Nederland
    Heerlijk genieten van zo'n stoere lieve zelfstandige dochter lafjoe Shirley
    liefs mama